Thursday, August 21, 2008

Mati

Pernah tak kita fikir bila kita akan mati? Tak pernah kan. Saya kena akui tak semua orang selalu fikirkan pasal mati, termasuklah saya.

Kadang2, kita tak sedar yang kita boleh mati bila2 masa dari sekarang pun. Saya boleh mati sebelum saya sempat habis menulis entry ni. Saya jugak boleh mati on the way back dari kedai mamak ni. Saya jugak boleh mati masa saya dah "selamat" sampai kat bilik. Semuanya bergantung kepada kehendak Tuhan yang Maha Esa, Allah yang Maha Kuasa.

Saya tak tahu bila saya akan mati. Tiada siapa pun tahu, melainkan Allah. Tapi, hakikat yang kita boleh mati bila2 masa, insyaAllah kita semua tahu.

Kenapa kita lupa? Ataupun kita yang buat2 lupa?

Sedih kan?

Ingatlah. Hidup kita kat dunia ni ada tempoh dia. Ada expiry date dia. Ada full-stop dia. Allah kurniakan setiap antara kita hati dan akal. Gunakanlah dengan amanah. Sebab kita cuma ada peluang ni sekali je.


5 comments:

Jamil said...

Tapi perasan tak, bila seseorang antara kita cakap 'Kalau aku mati sekarang...', mesti akan ada orang yang menyampuk 'Hish..jangan cakap macam tu la. Nanti jadi betul'.

Sedikit menghairankan aku. Bagaimana kamu?

pulasan007 said...

btol....btol...aku pon sll gak lupa sal mati ni.padahal bl2 ms je leh mati.aku tingat ada satu hadith,mafhum hadith tu Rasulullah ckp orang yg cerdik ialah orang yg igt mati.so kn la sll igt2 mati ni

Faiz Shukri said...

jamil - maybe sebab kata2 tu doa.. doakan la moga umur kita berkat..xpanjang xpe..tp biar berkat..umur pendek tp berkat lg elok dari umur panjang tp byk dosa iye dak =]

pulasan - betul =] sama2 la kita igt2kan diri...

sarahss said...

thanks for the post..meningatkan diri ini yang selalu apla..astaghfirullah..

btw, bile nk upload gmba wedding kakak?nk tgok!! :)

pulasan007 said...

kalo jatak ckp aku xkn nyampuk.hehe