Tuesday, March 31, 2009

Saya bukan yang terbaik

Kawan. Senang nak cari, tapi susah nak kenal. Luarannya baik, dalaman kita tak tau. Di depan kita senyum, di belakang kita, hanya Allah yang maha mengetahui.

Bila duk browse2 blog2 kawan tadi (saje meluangkan masa kat Bistro sambil minum teh-o-beng), terjumpa blog Unwitting Self.

Eh, sape ni? Nama macam adik aku Wit je. Eh bukan, ni member sekelas ni. Budak perempuan. Tapi sape? Em, biarlah, baca jelah blog dia.

Ada satu part dalam entry dia yang wat saya tertarik. Entry pasal kawan. Pasal betapa kita semakin tak memahami kawan bila dah lama bersama.

Termenung saya sekejap. Betul tu 'Wit', sangat betul.

Kadang2, saya pun pernah rasa macam tu. Saya pernah ada perasaan tu setahun yang lepas. Tapi, bila hidup dah sibuk, kadang2 tak teringat dah. Tapi, semenjak dua menjak ni, perasaan tu datang balik.

Aduh. Apahal la aku ni. 

Kadang2, kesian kat Not. Not selalu cakap, eh cok, nape ko nampak stress ni? Saya tau Not bergurau, tapi gurauan dia ada makna.

Saya tak stress. Saya kecewa. Kecewa dengan diri sendiri. Kecewa dengan kawan2. Susahnya nak ikhlaskan diri. Susahnya nak mengenal budi. Dan, susahnya nak percaya kat orang lain.

Kadang2, kita dah ingat yang kita dah teramat kenal hati budi seseorang. Dah tau baik buruk dia.

Sedih. Bila anggapan kita salah. Sedih - bila kawan yang kita kenal tak seperti yang kita sangka. Rasa dikhianati. 

Tapi, apalah yang mampu saya buat. Saya pun, bukanlah orang yang terbaik. Kadang2 rasa jugak segan di hati, macam la aku ni cambest sangat. Ya Allah, lindungi lah aku dari sifat riak dan takabbur. Dari sifat2 bersangka buruk. 

Sorry for everything. 

p/s: bukan niat hendak mengadu, bukan niat mencari gaduh. hanya luahan hati, kepada diri sendiri.

Peace ;]



10 comments:

pulasan007 said...

cok,aku phm n aku tahu.tp tu la hakikat dunia.kdg2 kita rasa cam dah knal,tp sbnrnye x.selagi mana ade manusia,slagi kita xkan pasti apa2.yg pasti,Allah ada ngn kita setiap masa.ada sajak cakap,dunia ni ibarat pentas lakonan.aku membenarkan peenyataan tu.nak x nak,tu la hakikat duniawi.so,wat la plhn terbaik.nk elak mmg xleh.kan?kan?kan?

aw3rz said...

:-) orang yang dah lama hidup sama-sama pun ada yang masih tak kenali separuh hidupnya itu. inikan pula kawan-kawan yang kita kenal tak sampai 5 tahun yang hakikatya hanya tempat singgah dan berteduh sementara sebelum meneruskan perjalanan yang lagi penting.

Faiz Shukri said...

pulasan - betul dad..aku setuju.. susah nak cari kawan yg benar2 jujur di depan kita dan lebih penting, di belakang kita.. aku sendiri pun tak berani nak mengaku yg aku jujur dpn n belakang org... harap aku berubah..

awe - btul we... manusia ni iman dia naik turun..sifat dia berubah2..harini macam ni, esok tak semestinya begitu..cuma hati sedikit kesal, ingatkan setahun dah cukup lama..apatah lg 5 thn..tp iyelah..manusia akan berubah..dan mgkn aku sendiri yg berubah..

Jamil said...

Seronok rasanya bila ko dah start balik menulis. Yang tak seronoknya bila tulisan pertama mengenai benda ni :(

Faiz Shukri said...

jamil - hehe..aku menulis balik ni sbb sayang kat ko la ni..

nuarasheeq said...

kan best kalu ade equipment nak measure tahap kejujuran seseorang. ngeh2. jujurmeter. kalu ade, orang yang petame aku nak test ialah ko then jatak. hah2. slagi wujud entri slagi tuh muke ko nampak stress kot. hah2

Sop said...

sume org talam dua muka. aku. ko. laki. pompuan. pemangsa. mangsa.

yg membezakn ialah motif kite buat mcm tu. x puas ati tp nk jaga ati kwn. rs x layak nk tegur org. takut kena pukul. terpengaruh dgn kwn2. sj dengki.

jd, jgn la sedey sgt. ni hakikat hidup yg xleh nk diubah.

jujur 100% memakan diri. ni aku blaja dari kesilapan sdr. tp, pengajaran di sini ialah klu xde bende baik nk ckp, lg baik tutup mulut.

aw3rz said...

jujurmeter-nape aku bace tu teringat jujenum?

anun jurus said...

awk jgn sedih ye....=) senyum seindah suria deh!biasa la tu...semakin kita dewasa semakin lama la maknanya kita hidup..maka sume benda pun akan jd semakin2 la...so sama la mcm kwn..semakin bnyk la perihal kwn yg kita jumpa...dan x semestinya kita akn dpt kwn yg terbaik setiap masa.anggap la sume tu sbg lumrah..susah unk kita mengubah org...tapi x salah kalau kita cuba unk perbaiki keadaan..
bila berckp pasal kwn ni..tringat plak masa muda2 hehe...tringat sume kwn2 yg pernah rapat dulu...ada mcm2 ragam..ada kwn yg buat kita nagis..ada kwn yg wat kita sakit hati..ada kwn yg slalu wat kita tersinggung...tapi bila pk2 balik...sbenarnya diorg ni x da la truk sgt tapi pada waktu n ketika tu saya x leh nak trima sume tindakan mereka..pada sya mereka sume tu keterlaluan...tapi bila masa berlalu n mcm2 ragam kwn sy jumpa...sume tu dah jadi biasa....xpernah n mahu lagi berharap sesuatu yg best dari kwn2...bila masuk alam pekerjaan ni...lain pula cerita nya...
ermm..hidup ni pendek saja...so enjoy your life!

Faiz Shukri said...

anun - em....betu..hidup teramat singkat =] sbb tu lah kita cuba menjalaninya dengan sebaik mungkin =] insyaAllah, semua ni akan jadi pengalaman y bmakna...akan jadi pengajaran y bguna untuk masa akan datang..=]