Wednesday, October 15, 2008

Lelaki vs wanita?

Dulu, saya selalu ingat saya dah cukup memahami perangai perempuan.

"Aku paham benor la budak pue ni....aku kan ada 5 orang adik beradik pue", kata saya kat seorang kawan masa zaman muda2 dulu.

Teruk kan? Perasan 'hustler' pasal hati budi perempuan la ni hehe.

Tapi, rupanya saya silap. Saya terlalu memandang rendah kat perempuan. Saya memandang rendah kepada betapa kompleksnya diorang. Betapa payahnya nak mengagak perangai diorang.
Bila kita rasa diorang fikir 'A', rupanya diorang fikir 'B'. Bila kita rasa diorang fikir 'B', diorang sebenarnya berfikiran 'A'. Bila kita rasa diorang fikir 'A' dan 'B', rupanya diorang fikir 'C' la.....

Pening saya. Terkilan pun ada. Iyelah, saya pun bukannya sempurna mana. Tak baik mana jugak pun. Maybe perempuan pun rasa kitorang kaum lelaki ni macam tu. Saya taknak lah membela mana2 pihak, sebab dua2 pun ada kelemahan masing2.

Lelaki dan perempuan memang tak sama. Itu memang fitrahnya. Sebab itu penting untuk kita menghayati perbedaan ini. Belajar menerima perbedaan itu, selagi mana tak bertentangan dengan syarak. InsyaAllah, insiden2 yang melukakan hati mana2 pihak boleh dielakkan ;)

p/s: Oh yea, saya minta maaf kalau ada sape2 yang tersinggung. Bukan itu tujuan saya. Saya bukanlah sexist. Perkara di atas tidaklah digeneralizekan kepada keseluruhan kaum wanita.

8 comments:

Anonymous said...

adakah sy jugak??huhuhuhu kalo kt sekolah student perempuan lebih senang dikawal berbanding student lelaki yg lebih ntah papo ntah den nk cito pon penat eh.

ffincher said...

kelakar nya. hihi. kalau sama, jadi jemu. kan? =]

aw3rz said...

acece.
aku tak tau na comment ape

Faiz Shukri said...

anun - hish, taklah....bukan anun =]

teyha - em, betul jgk...kan berlainan tu lagi menarik iye dak =D

awe - sbb ko lelaki kot hehe

Jamil said...

Tadi aku dah taip secara terperinci satu komen yang panjang lebar tentang bagaimana untuk memahami kaum perempuan tapi malangnya internet terputus saat aku ingin menekan butang publish.

Aih, nasib la pecok. Mungkin takdir ko untuk tidak memahami perempuan sampai bila-bila...

Anonymous said...

isu r ko check
dialog di zmn muda2 "woi pompuan..cam ####"...kenangan2..hehe

Faiz Shukri said...

jamil - ai..nape aku sorang ni? bukan ke kita sama2 dilema ke? *wink2*

apos - eh, dialog apa tu..tak igt pun haha

AyaFishy said...

adakah aya jugak? =.=" oOh~