Saturday, October 11, 2008

Medic itu menyeronokkan!

Betul ke? Hehe. Entahlah. Tapi, bila dah masuk tahun klinikal ni, rasa macam medic ni best lah pulak. Maybe sebab saya jenis yang tak suka membaca mana, jadi bila masuk klinikal ni, it's more on clininal work rather than reading. Sekurang2nya, kita banyak apply apa yang kita dah baca, jadi takde lah bosan mana sangat kan?

Apa2pun, saya nak tak nak kena cari jalan untuk minatkan diri jugak. Saya nak cuba "enjoy" jadi medical student. Dan alhamdulillah, rasa tu dah mula datang. Kalau nak tunggu habis medic dulu baru enjoy, maknanya tak enjoy2 lah saya sampai ke tua. Medicine is a long-life learning. Ilmunya sentiasa berkembang. Sebab tu lah belajarnya tak habis2. Dan satu2nya cara nak enjoy medic, ialah enjoy it while u are doing it. Itulah motto saya sekarang! Hehe.

Banyak benda sebenarnya yang kita boleh enjoy masa buat medic (terutamanya tahun klinikal) ni:

  1. enjoy belajar ilmu baru
  2. enjoy sebab boleh "come to a diagnosis" lepas dah habis clerk patient
  3. enjoy tengok patient lega lepas kita bagitau yang "his/her breast lump is not likely to be malignant"
  4. enjoy sebab patient percayakan kita
  5. enjoy improve kita punya clinical works (eg. blood taking, cannular insertion) daripada nurse2 yang peramah dan baik hati
  6. enjoy assist "emergency appendicectomy" pukul 1 pagi dekat OT sampai sakit belakang
Banyak lagi sebenarnya. Try to love what you are doing, and you will enjoy it in no time. Yang penting ialah kita lakukan kerana Allah. Harap2nya saya pun dapat buat macam tu =]

5 comments:

Anonymous said...

betul2 cara unk bahagia adalah bergumbiralah dgn apa yg kamu lakukan..hummm

Jamil said...

Aku nak print entry ni dan tampal kat belah dalam kelopak mata aku supaya aku pun akan sentiasa bersemangat mengambil medic

Faiz Shukri said...

anun - betul tu nun...=] tanamkan minat supaya senang nak rasa gembira bila buat =]

jamil - maksudnya ko hanya akan baca bila mata ko dipejam la kan aka tido =D

pulasan007 said...

kalo dah mls tu mmg xleh nk watpe dah.keh3x

Faiz Shukri said...

pulasan - jatak malas haha