Thursday, April 9, 2009

Aduh..memalukan

Gambar Berita Harian Online

Aduhai penyokong Kelantan ni...tak habis2 buat hal....

Penatlah macam ni. Sepenat2 saya dan Abu menunggu match bola Liverpool vs Chelsea kat Bistro pukul 1.38am ni, penat lagi memikirkan benda ni. (Penat lagi abang mamak tu menunggu kitorang balik, asyik duk melepak guna internet je ni)

Saya orang kelantan. Dan saya juga penyokong pasukan bola sepak kelantan. Tapi, kejadian membakar trak polis kat Stadium Sultan Mohamad 4, Kota Bharu semalam memang takleh diterima.

For whatever reason sekalipun; referee tak adil ke, pemain N.9 main kasar ke, there is no way that you should burn a police's truck!

Mengarut. Tak matang. Dan fanatik tak bertempat. Kesian Abu kena menjawab soalan2 panas dalam blog Kelate.Net (Abu salah seorang forumer aktif di website tersebut)

Kadang2, kita akan ada rasa marah. Akan datang rasa tak puas hati. Tapi biasa lah tu, menang kalah kan dah adat bertanding. Payah bila kita letakkan emosi lebih tinggi daripada pertimbangan iman. Daripada pertimbangan akal. Bila ada ketidak puashatian, kita ada saluran untuk sampaikan. Kalau tak tahu macam mana nak salurkan kat pihak yang berwajib, buat cara yang lebih senang.

Balik rumah, amik wuduk, pastu solat sunat dua rakaat. Baca Al-Quran sekejap. Minta moga Allah lapangkan dada, tenangkan hati. Pastu tidur. InsyaAllah masalah selesai.

Cara ni lagi simple, lagi murah dan selamat. 

Tak payah ajak orang kampung nak angkat trak polis secara gotong royong, kemudian bakar dan memalukan orang Kelantan!

Kalau dah kemaruk sangat nak membakar, kayu2 dan daun2 kering kat depan rumah aku kat kampung tu banyak. Meh tolong bakar meh.

7 comments:

aBuSs said...

cok,lambatnye nak start game liverpool vs chelsea ni.comp aku dah nak abis batt dah.eh,1st time aku letak comment kat blog ko.hehehe!!

pulasan007 said...

cok,nk tlg bakar lemak aku pon blh gak.haha

Jamil said...

Aku lagi suka kalau mereka itu membakar lilin dan menjimatkan elektrik

apos said...

1)cmne ni,liverpool kne humiliate ngan chelsea kat anfield...hehehe

2)xpe cok..sabtu ni kte g bkt jalil tgk..tp aku msti la nk slngr mng..hope xjd pape la..

nuarasheeq said...

sabar cok. sebabkan kelakuan segelintir abes terpalit satu negeri. pape pun tetap sokong kg ku. he2

Faiz Shukri said...

abuss - tula...sape suruh tak bawak charger hehe

pulasan - bakar lemak xgns..sbb tu diorang bkr keta polis..

jamil - diorang nak "lilin" bsr..

apos - aduh, tu la..aku tgh stress la ni hehe takpe2..positif2! haha

nuar - itulah...tensen jgk...kan dah tak pasal2 nyusahkan orang lain aduhai..

nuarasheeq said...

kene panggil tok guru ganti fru. he2