Sunday, April 19, 2009

Hepi Besday Jatak!

Oh, dah ramai kawan2 yang post entry pasal Besday Jatak (padahal saya baru baca entry oleh Awe dan Mokchique). 

Ada satu perkara sebenarnya yang buat saya terfikir.

Kenapa orang kata Jatak tak suka senyum? Eh, tak pernah lah pulak saya terfikir macam ni. Jatak selalu je senyum kat saya. Takkanlah selama ni saya misinterpret bibir jatak yang blur sebagai senyuman ikhlas seorang kawan.

Ko tak selalu senyum ke tak?

Saya tak rasa macam tu :] Pada saya, Jatak seorang yang suka senyum. Taktau lah kalau sebenarnya Jatak senyum kat orang lain kat belakang saya, ataupun tersenyum sendirian memikirkan perkara2 lucu. 

But, he did smile. And he smiles a lot.

Manusia tersenyum bila hatinya tenang. Bila dirinya gembira. Itu fitrahnya. Tak ada orang yang bermasam muka bila dapat straight A dalam exam, dan tak ada pulak orang yang tersenyum bila ibubapanya baru sahaja dibunuh. 

Perasaan suka dan sedih itu memang fitrah manusia. Instead of kita mempersoalkan kenapa kawan kita tak senyum, alangkah baiknya kalau kita gembirakan hati dia. Tak perlu jenaka2 kosong. Kalau kita tak mampu nak bergurau dengan cara yang dibenarkan islam, saya percaya, cukuplah dengan menenangkan hatinya, itu dah lebih daripada memadai, insyaAllah :] 

Berjenaka dan bergurau ada cara dan batasannya. Saya sendiri pun selalu keterlaluan dalam bab bergurau. Maafkan saya andai ada kawan yang kecik hati. Memang ada pun. Dan saya minta maaf. Lebih baik kita menjadi lebih pendiam, daripada menjadi ceria tetapi menyakiti hati kawan. 

Wallahu'alam. 

Hepi Besday Jatak :] May Allah bless you. 




Seronok senyum bersama Jatak :] 

p/s: oh, kenapa aku sungguh lucu dalam gambar2 itu huhu

4 comments:

Sop said...

ni zaman ble punye gambar ni?

sbb aku tau zaman skrg keadaan adalah parah dan kompleks. keadaan apa kau tanya? tentulah, keadaan di perak skrg ni...

(ape aku merepek ni?)

Faiz Shukri said...

zaman awal 4th year rasanya..masa kat sri pandan ;]

Jamil said...

Haha...nanti jom kita amek gambar bersama2 lagi

Aku tersenyum sendirian membaca post ni...and thank you for the birthday wish :)

mokchique said...

senyuman jatak bualan hangat masakini....hot stuff tuu~ perghhH