Wednesday, May 7, 2008

Abah, iz nak jadi doktor.....

Abah, saya dan kaklong

"Harini abah cocok adik, nati besar adik cocok abah balik"
(hari ini abah suntik adik, nanti besar adik suntik abah balik)

Teringat kata-kata abah kat saya masa saya kecik dulu. Entahlah, saya pun tak pasti apa penyakit yang menyerang saya masa tu. Tapi, mak cakap, satu badan saya jadi kuning. Jaundice ke? Saya pun tak tahu. Wallahu'alam. Alhamdulillah abah seorang doktor, jadi abah sendiri lah yang berusaha merawat saya. Abahlah yang bawak balik ubat dan sebagainya setiap kali balik kerja. Abah sendiri yang jaga, suntik, bagi makan ubat, dan pujuk saya supaya jangan menangis sambil dibantu oleh mak. Hati terasa sayu bila teringat. Inilah nilai kasih seorang ayah dan emak terhadap anaknya. Andaikata saya bekerja selama 100 tahun pun, saya pasti yang saya tetap takkan mampu untuk balas semua yang ma dan abah dah buat untuk saya. Takkan sesekali!!

Bila teringat balik semua ni, saya rasa inilah sebabnya kenapa saya nak sangat jadi doktor, macam abah. Supaya satu hari nanti, saya boleh jaga abah balik, jaga ma balik, macam yang diorang dah buat untuk saya sejak kecik lagi. Abah lah yang banyak mencorak sifat dan peribadi saya sekarang. Mungkin sebab saya membesar dengan niat untuk menjadi lelaki macam abah. Untuk jadi suami yang baik macam abah, jadi ayah yang baik macam abah. Saya akui, saya memang manja dengan mak jika dibandingkan dengan abah. Entahlah, saya rasa segan bila nak bermanja dengan abah. Saya terlalu hormatkan abah sampaikan saya tak mahu nampak lemah depan abah. Biarlah mak yang tahu kelemahan saya, tetapi tidak abah. Abah cuma ada seorang je anak lelaki, sebab itu saya berharap biarlah anak lelaki itu jadi anak lelaki yang terbaik untuk abah.

Jadi, sebab itulah saya perlu belajar rajin-rajin sekarang. Supaya berjaya jadi seorang doktor yang baik, macam abah. Saya tahu perjalanan saya masih jauh, ada 3 tahun setengah lagi sebelum saya layak dipanggil Dr. Dan saya pun tahu, perjalanan itu bukannya senang. Banyak cabaran dan halangan.

Andai kata inilah pengorbanan yang perlu saya lakukan, saya redha. Sebab saya percaya, pengorbanan saya ini hanyalah sekecil zarah sekiranya dibandingkan dengan pengorbanan ma dan abah.

"Keredhaan Allah terletak pada keredhaan ibu bapa"

Renungan dan peringatan buat diri saya, dan adik-adik tersayang (wit, aya dan adik syiham).

2 comments:

aen_aisyah said...

hu.terharu tol..
barakallah.
moga diberkati pe diimpi.
dan yg dihajati termakbul suatu hari.em.

Faiz Shukri said...

InsyaAllah. Doakanlah kita sama2 berjaya. Ameen :]