Wednesday, May 7, 2008

"Aku Lebih Penyayang"

"Lelaki Malaysia lebih penyayang"

Itulah antara sedutan artikel pada muka depan Utusan Malaysia hari ini. Tersenyum saya. Iyelah, ada jugak wanita yang sanggup memuji lelaki Malaysia. Persoalannya, betul ke? Entahlah. Yang ni, kaum Hawa yang kena jawab. Apa-apapun, itu adalah antara kenyataan yang dikeluarkan oleh seorang wanita negara seberang bila ditanya sebab kenapa beliau berminat untuk berkahwin dengan rakyat Malaysia. Isu ni kan tengah hangat sekarang. Sebagai seorang lelaki, dan juga sebagai seorang rakyat Malaysia, mustahil saya tidak tertarik bila terbaca kenyataan sebegini! Ops, jangan salah faham. Saya tidak mengharap supaya Acha Septriasa (saya terpaksa Google nama Acha kat internet sebab tak tahu nak eja sampai sekarang) ataupun Dian Sastrowardoyo (fuh, payahnya nak eja, saya Google lagi sekali huhu) jatuh cinta pada saya. Cuma sekadar berminat dengan Acha dan Dian kenyataan tersebut.

Pada saya, soal penyayang atau tidak adalah isu yang subjektif. Mungkin wanita tersebut, sepanjang hidupnya di Indon, asyik terjumpa dengan lelaki Indon yang tidak penyayang je. Bila datang ke Malaysia, kebetulan terjumpa pulak dengan seorang lelaki Malaysia yang penyayang! Walhal, ramai je lelaki Indon yang penyayang (eg Abang Aji daripada drama Mutiara Hati / Kamal daripada USIM) dan lelaki Malaysia yang tidak penyayang. Sebab sifat penyayang ni bukanlah terkandung dalam genetik sesuatu kaum atau bangsa.

Sifat ini boleh dipupuk dan boleh dipelajari. Untuk 'menyayangi' seseorang tidak sesenang untuk 'disayangi'. Perlukan teknik dan cara yang betul. Sebab itulah kita kena belajar. Jangan ego untuk belajar perkara-perkara asas yang nampak remeh sebegini. Tapi hakikatnya, ramai yang tak sedar. Yang diorang tahu, adalah untuk keluarkan kenyataan-kenyataan sebegini;"hek eleh....senang je....bukan payah pun...." ataupun "nanti dia jadi sendiri la....takyah belajar2...bazir masa je......". Sebab tulah, kes-kes penceraian kat Malaysia makin hari makin menjadi-jadi. Iye, saya tak nafikan banyak lagi faktor lain yang menyebabkan penceraian. Tapi, kita perlu ingat, faktor kurang kasih sayang suami/isteri pun salah satu faktor juga, bukan?

Atas dasar itu, marilah kita sama-sama belajar. Saya pun perlu belajar banyak lagi tentang ni.Tak salah untuk jadi bodoh. Yang salah ialah, sudahlah bodoh, tak mahu belajar pulak tu.

Apa-apapun, buat rakyat Indon yang telah jatuh cinta di Malaysia, janganlah gusar. Dengarkan lagu ini:

No comments: