Wednesday, May 7, 2008

Antara bijak, rajin dan berkat

Ya Allah, banyak betul rasanya belajar medic ni. Serabut jugak otak kadang-kadang. Setiap kali saya rasa letih dengan medic, saya mesti kena call abah. Nak dapatkan semangat belajar balik. Kalau nak ikutkan, belajar medic ni senang. Asalkan kita tahu menghafal, insyaAllah boleh jawab exam. Pada saya, kursus kejuruteraan atau matematik lebih payah daripada medic. What makes Medicine a tough course, is the vast amount of knowledge that we have to remember. Every single thing must be on our finger-tip.

Abah pernah cakap “dalam medic, orang yang akan berjaya ialah orang yang rajin, bukan orang yang genius”. Bila saya fikir, memang betul pun. Genius saja tak cukup. Kita perlu rajin dan konsisten belajar. Kalau genius, itu satu bonus. Mungkin dia senang faham, senang ingat. Tapi pokoknya, dia tetap kena belajar. Walaupun bijak macam mana pun otak kita, saya tak rasa yang kita boleh tahu apa saraf yang supply otot gluteus maximus tanpa kita belajar dan hafal.

Tapi bijak dan rajin bukan segalanya. Yang lebih penting, ialah keberkatan. Biarlah bijak macam mana pun otak kita, biarlah rajin macam mana pun kita, kita pasti takkan berjaya tanpa keberkatan dan pertolongan daripada Allah. Sebab itu kita perlu sentiasa berdoa. Dan doa perlu disertai dengan usaha, itu yang Allah tuntut. Allah pasti akan menolong orang yang berusaha.

Usaha, berdoa dan bertawakal. Pesan kat mak dan ayah suruh doakan kejayaan kita jugak. Sebab doa mereka lebih makbul. Apalah sangat doa saya ni kalau nak dibandingkan dengan doa mak ayah. Seribu kali doa saya pun mungkin takkan mampu menyamai keberkatan satu doa daripada ma dan abah. Begitu jugak dengan doa guru-guru. Sebab itu penting untuk kita hormat mak ayah dan guru-guru. Sama-samalah kita amalkan. InsyaAllah.

Saya sedar saya tidak sebijak abah, dan tidak serajin ma. Tapi ma abah jangan risau, insyaAllah iz akan usaha yang terbaik. Demi Islam, demi ma abah, dan demi orang-orang tersayang.

No comments: