Wednesday, May 7, 2008

Alkisah saya dan budu

Kadang-kadang saya terfikir, kenapa saya tak makan budu. Padahal, saya ni orang kelantan, mak ayah pun orang kelantan, dan sekarang pun saya menetap di kelantan. Ramai dah yang tanya, itu yang saya pelik tu.

Senario 1:

B: weh, nape ko tak makan budu ek?
F: kenapa aku kena makan?
B: ko kan orang kelantan.
F: oh okay =.="

Senario 2:

F: Makcik, bagi nasi kerabu tanpa budu satu ek. Bungkus ye.
M: Adik tera la budu ni..sedap dik......adik oghe mano?
F: Saya orang kelantan makcik.
M: HAH! oghe kelate pun tok make budu?
F: Er....................

Jadi, untuk menjawab persoalan ni, saya ada fikirkan 5 sebab yang mungkin menjadi faktor kenapa saya tak makan budu:

1. Genetik
2. Persekitaran
3. Pengalaman buruk
4. Pengaruh rakan sebaya
5. Kekangan masa

Tapi,

Kalau nak kata sebab genetik, mak ayah saya dua2 makan budu. Datuk dan nenek pun makan budu. Siap nenek pandai buat budu sendiri lagi. Moyang saya pun makan budu!

Jadi,
1. Genetik = REJECTED!

Kalau nak kata sebab persekitaran yang tak membantu, saya rasa satu family saya makan budu. Kecuali saya dan Wit. Abah dan Ma suka makan budu. Kaklong gila budu. Kakak kaki budu. Aya pemakan budu. Adik syiham pun makan budu!

Jadi,
2. Persekitaran = REJECTED!

Kalau nak kata saya ada pengalaman buruk masa makan budu, untuk pengetahuan semua, saya tak pernah try pun lagi budu ni sebenarnya! Kalau tak pernah makan in the 1st place, macam mana nak ada pengalaman buruk?

Jadi,
3. Pengalaman buruk = REJECTED!

Em, pengaruh rakan sebaya logik tak? Jap-jap saya fikir, Aqim makan budu, Hadi pun makan, Awe dan Jatak pun makan. Bear (room-mate saya) yang asal dari Penang pun peminat setia budu! Baiklah, saya rasa boleh agak apa jawapan dia.

Jadi,
4. Pengaruh rakan sebaya = REJECTED!

Kekangan masa? Hish, mengarut!

5. Kekangan masa = REJECTED!

Aduhai, semua kena reject ni. Entah bila saya akan dapat jawapan ni. Mungkin saya cuma mengalami buduphobia je kot! Apa-apapun, kepada penggemar budu di luar sana, nikmatilah video ini:

No comments: