Wednesday, May 7, 2008

Sabar je la.......

POMMMM!!!!!! POM POM!!!!

Hadui, tekanan jiwa saya macam ni. Sikit-sikit nak horn, sikit-sikit nak horn. Tak boleh ke kalau bersabar sikit? Entahlah, saya pun tak tahu kat mana silapnya, sampaikan budaya horn ni macam dah sebati dengan penduduk KL. Saya tak katakan kami pemandu-pemandu negeri lain ini lebih baik. Apatah lagi untuk menghina pemandu KL. Tak pernah terlintas sebegitu. Cuma kadang-kadang, hati terasa kesal sedikit. Berat sangatkah untuk bersabar? Bukankah sabar itu sebahagian daripada iman.

Kalau di KL, buat silap sikit pun kena horn. Lambat bergerak walaupun lampu isyarat dah hijau, terlupa bagi signal, bawak kereta slow sangat, semua ni memang selalu kena horn. Kalau memandu macam orang gila sampaikan membahayakan pemandu lain, itu memanglah patut kena horn dek orang. Untuk keselamatan. Ini tidak. Diorang pulak yang horn pemandu lain. Orang lain buat salah pun dia nak horn, dia buat salah pun dia nak horn orang jugak. Hadui.

Saya akui saya pun bukanlah pemandu yang baik. Kadang-kadang, selalu jugak buat silap. Kadang-kadang, ada jugak horn orang. Tapi, mungkin kita boleh ubah bersama. Cuba banyakkan bersabar sama-sama. Horn tak salah, kalau kena pada tempatnya. Kalau rasa-rasa pemandu kat depan tak perasan lampu dah hijau, kita boleh horn sikit, untuk ingatkan. Sekadar bunyikan horn je. Tak perlulah tekan sampai 5 saat. Itu dah macam nak lepas geram dah, bukan nak ingatkan lagi.

Entahlah, mungkin saya terlalu naïf. Sebab hakikat selalunya tak seindah yang kita impikan.

No comments: