Wednesday, May 7, 2008

Beris.....

Di beris, tepi rumah nenek

Entahlah kenapa sejak akhir-akhir ini, saya semakin suka pada kampung. Maksud saya, saya suka pada suasana, kedamaian dan kehidupan di kampung. Sebelum ni pun, bukanlah bermakna saya tidak suka, tapi perasaan itu tidaklah kuat seperti sekarang. Mungkin jiwa saya jiwa kampung agaknya. Bila saya cakap nak buat rumah kat Beris (ie kampung sebelah mak) bila besar nanti, orang yang paling gembira dengar ialah nenek.

“ada jugok cucu nenek hok nok duk Beris” kata nenek. Sejuk hati saya. Iyelah, cucu mana yang tak seronok tengok nenek dia gembira.


Apa-apapun, kampung Beris ni pun kampung saya jugak. Ma pun pernah cakap nak buat rumah kat Beris nanti, lepas pencen. Jadi, kalau saya duduk di beris, adalah jugak orang yang tolong tengok-tengokkan ma dan abah. Lagipun, best apa duk beris! Kalau balik kampung dengan adik-adik, kitorang selalu melencong ke Pantai Irama dekat Bachok. Seronok. Dapat tengok laut, lepak tepi pantai sambil ambil angin, duduk borak-borak sambil makan ‘satay ikan’ dengan kuah pedas atau manis, dan kalau wallet berisi, boleh lepak dekat gerai yang ada di sepanjang pantai tu; makan keropok, ikan celup tepung, kerang, ketam dan minum air kelapa. Best!

Minum-minum di Pantai Irama

Saya tak nafikan, tinggal di Kubang Kerian pun seronok. Tapi, Kubang Kerian sekarang bukan macam zaman saya sekolah rendah dulu. Dah penuh sesak. Rumah dah makin banyak, kereta pun penuh, kedai-kedai tumbuh macam cendawan lepas hujan, sampaikan kami pun dah naik rimas. Cuma satu je, Kubang Kerian ni penuh dengan kenangan kami satu family. Dah lebih kurang 12 tahun kami tinggal kat sini. Banyak sangat kenangan yang berlaku kat Darul Hannan, rumah kesayangan kami. Tak mungkin saya boleh lupakan semua tu.

InsyaAllah, kalau umur panjang dan dimurahkan rezeki, mungkin saya akan menetap di Beris. Semuanya bergantung kepada rezeki dan keizinan daripada Allah.

No comments: