Sunday, May 18, 2008

Apa erti perjuangan

Kenapa kita berjuang? Itu soalan yang saya minat sangat nak tanya ahli2 politik negara kita, terutama yang Muslim dan berbangsa melayu.

Sejak PRU-12 haritu, saya nampak makin ramai ahli politik yang nak jadi pejuang. Betullah, memang kena jadi pejuang pun. Sebab perjuangan dan politik adalah dua perkara yang pada saya tak boleh dipisahkan. Perjuangan adalah teras kepada semangat berpolitik. PAS ada perjuangannya yang tersendiri, UMNO pun ada, PKR pun ada, dan macam tulah jugak dengan DAP. PAS berjuang demi sebuah negara yang mengamalkan prinsip2 Islam dalam pentadbiran, UMNO berjuang demi ketuanan melayu, PKR berjuang demi keadilan rakyat, dan DAP dengan konsep Malaysian Malaysia. Semua ada asas perjuangannya yang berbeza.

Sebab tu saya kata, ahli politik memang pejuang pun. Tapi, kenapa kita berjuang? Itu yang perlu dijawab. Dan soalan ni jugak saya tujukan dekat semua saudara2 seIslam dan sebangsa saya kat luar saya.

Bukan apa, geram jugak rasanya bila belek2 blog2 politik ni. Yang politician nya pun bersuara, yang bukan politician pun bersuara jugak. Bersuara itu hak masing2. Cuma yang sedihnya, bila ada yang kononnya nampak nak berjuang, tapi macam tak ada tujuan. Kebanyakannya nak perjuangkan melayu, nak perjuangkan negara. Terikut2 sangat dengan "ketuanan melayu" kot.

Sebab tu saya tanya, kenapa kita berjuang? Saya orang melayu, dan saya jugak orang Malaysia. Tapi, pada saya, bukan itu yang patut didahulukan. Kita kan orang Muslim, kan lebih indah kalau kita perjuangkan Allah s.w.t, Rasulallah s.a.w. dan Islam dulu berbanding yang lain.

Saya bagi andaian macam ni. Kalau seseorang tu berjuang demi kaum, kalau tak ada kaum tu dah (eg. penghapusan etnik), maka tak adalah perjuangan tu. Kalau perjuangkan sesebuah negara, kalau negara tu dah kena bom dan hancur, maka perjuangannnya pun akan hancur sekali.

Tapi, kalau kita perjuangkan Islam, perjuangan kita adalah perjuangan yang hakiki. Sampai akhirat pun, insyaAllah kita akan dapat manfaat. Dan bila kita perjuangkan Islam, kita akan turut sama perjuangkan kaum dan negara. Sebab Islam pun suruh kita berjuang menjaga kedaulatan dan maruah bangsa dan negara. Sebab tu saya kata tak salah kalau pejuang2 kita ni nak perjuangkan bangsa atau negara. Cuma, biarlah terasnya adalah Islam.

Kita dah ada agama yang paling sempurna, paling indah dan paling mulia, iaitu Islam. Sekarang, apa yang tinggal adalah untuk mengamalkannya dengan menyeluruh :)

No comments: