Wednesday, May 7, 2008

Jangan terlalu taksub

Jangan terlalu taksub. Itu pesan saya. Taksub pada apa? Pada parti politik. Tak kisahlah anda mengundi kerajaan ke, mengundi pembangkang ke, janganlah terlalu taksub. Saya faham dengan belia-belia sekarang. Sebab saya pun belia, jadi saya faham apa yang mereka rasa. Tapi, ingatlah, jangan kita terlalu taksub.

Bila kita terlalu taksub, pemikiran kita akan jadi kurang rasional.
Kita akan lebih cenderung untuk bersikap bias pada parti yang kita sokong.

"aku punye je betul....ko nyer salah"
"hish, takkan la parti aku ni wat cenggitu....tak mungkin tak mungkin..."
"kalau parti tu, mesti amik duit rakyat nye lah"
"pemimpin parti aku cakap A, ko jangan ngengade cakap B plak"
"aku takkan silap punye..........."

Hm. Jangan jadi macam ni.

Contohilah seperti Saidina Ali k.w. bila ditanya oleh seorang sahabat ketika konflik antara Ali dan Muawiyah, tentang siapakah yang harus dia sokong, Ali ataupun Muawiyah. Saidina Ali adalah sahabat, sepupu dan juga menantu Rasulallah s.a.w, dan Muawiyah juga adalah sahabat Rasulallah s.a.w. maka dia berbelah bahagi tentang siapakah yang harus disokong.
Kata Saidina Ali, kenalilah kebenaran itu terlebih dahulu, maka kamu akan tahu siapa yang benar.


Wallahua’lam.


Sebab tulah kita tak boleh terlalu taksub pada seseorang atau sesuatu. Kebenaran harus disandarkan kepada Quran dan Sunnah, dah bukannya kepada si fulan bin si fulan ataupun parti A atau B.


Hanya Satu sahaja yang layak kita taksub tanpa batasan. Tanpa perlu dikurangkan walau sedikit pun. Tiada yang lain melainkan kepada Allah s.w.t. sahaja. Taksublah kepada Allah Yang Maha Esa.

No comments: