Wednesday, May 7, 2008

Kelantan Pasca PRU-12

Em, apa agaknya? Entahlah, macam sama je dengan sebelum ni. Aduhai. Tak tahu lah saya nak bagi komen. Apa yang pasti, Kelantan sudah tidak sepopular dulu. Iyelah, kalau sebelum ni, setiap hari kalau tak ada cerita pasal Kelantan dalam media memang tak sah, iye dak? Sekarang ni, muka budak2 Akademi Fantasia je lah kot yang famous .

Okay, saya pasti semua orang pun dah tahu keputusan pilihan raya di Kelantan. Alhamdulillah, segalanya masih seperti dulu ;) Saya tak ingin komen banyak tentang asbab dan musabab kenapa BN boleh kalah teruk haritu di Kelantan. Mungkin ramai yang dah tahu, memang anak-anak muda yang banyak mengundi PAS tempoh hari di Kelantan. Bagi saluran-saluran yang lain, peratusan pengundi BN dan PAS tak banyak beza. Itu yang saya dimaklumkan lah. Wallahu'alam.

Ada yang kata ini undi protes. Rakyat bukan tak sayangkan BN, tapi cuma nak "cubit" sikit je bagi sedar. Sebab itu mereka protes dengan mengunti parti selain BN. Boleh jadi juga.

Ada juga yang kata sememangnya rakyat bencikan BN, sebab itulah mereka mengundi parti selain BN. Boleh jadi juga.

Ada jugak yang kata, ini semua gara-gara undi anak muda yang emosi dengan kerajaan pusat sekarang. Kerana itu mereka mengundi Pakatan Rakyat. Boleh jadi juga.

Ada yang kata memang rakyat sukakan PAS, dengan kepimpinan ulama'nya, dan mereka menyuarakannya dengan terus mengundi PAS. Boleh jadi juga.

Apa juga sebab sekalipun, keputusan PRU-12 dah lama kita tahu. PAS di Kelantan semakin mendominasi. Dan BN pula semakin tersepit. Kalau ditengok pada ratio kerajaan dan pembangkang semasa perbahasan DUN Kelantan, pun dah banyak sangat beza, tak seperti sebelum ni. Tapi mujurlah, wakil-wakil BN tetap ada. Pada saya, perlu juga ada pembangkang dalam sesebuah kerajaan. Supaya nanti ada check and balance. PAS memperjuangkan Islam, tetapi kita harus ingat yang wakil-wakil rakyat PAS ini juga manusia. Islam pasti dan pasti sempurna dan indah. Tetapi, wakil rakyat PAS tidak sempurna. Mereka punyai potensi untuk melakukan kesilapan, seperti mana juga orang lain. Sebab itulah, pembangkang perlu ada untuk menegur.

Alhamdulillah, kali ini saya amat suka dengan ketua pembangkang, Datuk Mohd Alwi Che Amat. Pada saya, beliau nampak lebih berketerampilan dan rasional berbanding KP yang sebelumnya. Harap-harap, mereka semua melakukan yang terbaik untuk rakyat Kelantan. InsyaAllah.

No comments: