Wednesday, May 7, 2008

Main video games VS menonton tv

Main games atau menonton tv? Yang mana lebih baik? Kalau ikut Dr. Fadhilah Kamsah, bermain games lebih baik dibandingkan dengan menonton tv. Alasannya – main games ni satu aktiviti yang aktif sebab ia melibatkan koordinasi mata dan tangan yang cekap jika dibandingkan dengan menonton tv, iaitu satu aktiviti yang pasif. As a gamer, I cannot agree more about that!

Pada saya, persoalannya bukan pada soal bermain game atau menonton tv yang perlu kita tekankan. It is a matter of what kind of games that we play, and what types of programs that we watch. Kalau nak ikutkan soal masa, both are time-consuming. Saya akui bermain games boleh melekakan jika tak berhati-hati, tapi apa jugak kurangnya dengan menonton tv. Berapa banyak siri drama Jepun dan Korea yang ditayangkan di tv yang mengambil masa berminggu-minggu sebelum tamat. Betul tak?

Kalau bermain games sekadar untuk menghilangkan stress dan bermesra dengan adik-adik, saya tak rasa ianya satu perbuatan yang salah. Begitu juga dengan menonton tv. Menonton rancangan Discovery Channel, ataupun Oasis, pada saya itu juga satu aktiviti yang bermanfaat. Yang penting, biarlah ia berpada-pada. Kalau bermain games sampai failed exam, saya pun tak bersetuju, apatah lagi mak ayah kita. Menonton tv pun sama, janganlah sampai kena histeria bila terlepas satu episod Full House ataupun The Innocent Steps. Tak salah untuk menonton drama bersiri, tapi biarlah bersederhana.

Seeloknya, bersenamlah kat luar. Satu round jogging sekitar kampus USM pun dah lebih daripada cukup. Lagipun, seronok bila dapat berlari dengan ma abah dan adik-beradik!

No comments: