Wednesday, May 7, 2008

JOM BERSATU!

Isu penyatuan Melayu. Em, tak reti mana saya pun nak komen tentang isu ni. Iya, kita akui memang isu ni isu yang penting, dan ia juga antara isu yang hangat akhir-akhir ni. Saya tak nafikan Melayu memang harus bersatu. Cuma bilamana kita membincangkan soal penyatuan dan perpaduan, pada saya ada beberapa perkara yang kita perlu take note.

Pertama, atas dasar apa kita bersatu? Atas dasar kaum? For what? Saya tak rasa melayu yang dah lupa asal usul kesah dengan benda ni. Apa ada pada kaum? Genetik? Who cares about genetic. Nobody. Kalau dah melayu pun dah nampak tak macam melayu, apa basis untuk kita bersatu atas faktor bangsa dan keturunan. Cuba check sekeliling kita. Saya yakin kadang-kadang kita pun selalu tertukar antara Melayu dengan bukan melayu. Pakaian orang melayu kita dah mengalahkan minah salleh. Usah cakap lah pasal perkara lain. Orang kata, Melayu ni terkenal dengan adab sopan ketimurannya, tapi sopankah Melayu kita sekarang? Ingatlah, kaum boleh berubah. Bukan pada luaran, tapi pada jiwa dan semangat. Sedangkan Cina Baba Nyonya pun boleh pakai kebaya, cakap melayu fasih, begitu jugalah dengan kaum melayu. Sebab itu, saya tak berapa gemar dengan formula politik berasaskan kaum ni seperti mana yang diamalkan UMNO. Pada saya, UMNO masih boleh jadi relevan, tapi dengan beberapa pengubahsuaian yang akan kita bincangkan kemudian.

Yang keduanya, kita perlu sedar kenapa kita perlu bersatu. Iya, nampak remeh tapi tak semua yang benar-benar "sedar". Ada yang sedar bahawa melayu memang perlu dijaga sebab kita tak mahu kehilangan hak-hak istimewa kita sebagai orang melayu. Tak ada siapa yang suka merempat di bumi sendiri dan saya bersetuju dengan hal tersebut. Tapi mungkin juga ada di kalangan mereka yang sedar betapa pentingnya menjaga melayu sebab risaukan periuk nasi mereka. Tanpa kita tahu apa pentingnya kita bersatu, maka sukar untuk kita bersatu.

Untuk menjawab persoalan ini, saya sememangnya bersetuju dengan pendekatan yang diambil oleh PAS. Ini pilihan saya (saya menyebut parti PAS kerana adanya black-and-white tentang pendekatan PAS, dan saya tidak mahu menuduh parti lain sebagai tidak mengambil pendekatan sebegini). Saya bersetuju bahawa Melayu hanya boleh disatukan atas dasar Islam. Bersatu sebagai orang Islam. Sebagai satu ummah. Jangan bersatu atas dasar kaum melayu. Apa yang ada pada title "Melayu"? Saya sebagai orang Melayu sendiri pun tak tahu. Sebab itu kita kena bersatu atas dasar Islam. Dan melayu sendiri pun memang berkait rapat dengan Islam. Ada tertulis dalam perlembagaan lagi. Bilamana kita bersatu atas dasar Islam, kita ada perjuangan yang benar. Kita menjaga melayu, kerana kita mahu menjaga Islam. Sebab rata-rata orang Islam di Malaysia terdiri daripada kaum Melayu. Sebab itu penting untuk kita jaga melayu, supaya orang melayu Islam kita dapat menjaga kesucian dan kehormatan Islam. Itu basis dan rasional menjaga melayu. Bukan atas dasar kaum, bukan atas dasar hak keistimewaan, bukan atas dasar ketuanan, tapi atas dasar Islam. Sepertimana Rasulallah s.a.w. menyatukan kabilah-kabilah Arab atas dasar Islam, dan bukannya atas dasar semangat nasionalisme Arab.

Sekarang, formulanya dah ada. Cuma menunggu pada pelaksanaan. Sebab itulah kita perlukan sokongan daripada semua pihak. Kalau betul nak menjaga melayu, PAS, UMNO dan PKR kena duduk semeja, berbincang dan bersatu. Kita semua pun sedar, undi Melayu pecah kepada tiga parti, tak seperti kaum-kaum lain. Atas dasar itulah, ketiga-tiga parti ini kena bersatu. Ketepikan dahulu perbezaan ideologi politik sebab kita semua punya misi yang sama, untuk menjaga kesucian dan kehormatan Islam. Jangan berdendam. Jangan kebudak-budakan. Dan jangan pentingkan diri. Fikirlah pada kemaslahatan ummah. Jangan disebabkan perpecahan kita, orang lain ambil kesempatan.

Bukan payah mana pun nak mematahkan sebatang lidi. Renungkanlah.

Kredit kepada Presiden PAS dan Roslan Shahir b Dato' Mohd Shahir.

No comments: