Friday, May 16, 2008

Kenapa Ber'Blog'

Tak pernah pun sebenarnya saya fikir dengan mendalam; kenapa saya menulis blog. Iya, lain orang, lainlah tujuan dia menulis.

Ada orang menulis blog sebagai hobi. Ada yang jadikan blog ni sebagai open diary. Ada jugak yang menulis untuk mengutarakan idea politik dan sebagainya. Ada yang agak ekstrem, macam nak bebaskan sarawak. Dan ada jugak yang nak mengutuk.

Jadi, kenapa saya menulis blog?

Entahlah.

Saya pun tak tahu. Nak jadikan open diary, saya tak minat sangat exposekan dunia saya kat orang lain. Kalau nak utarakan idea politik, saya bukanlah pemerhati@penganalisis politik. Saya cuma mahasiswa perubatan yang baru nak masuk tahun 4. Kalau nak bebaskan negeri, saya tak sampai ke tahap nak bebaskan Kelantan daripada Malaysia. Biarkan saja begitu. InsyaAllah lebih elok Kelantan bernaung di bawah Malaysia, daripada keluar buat negara baru.

Pernah sekali saya berbual dengan Not, pasal tujuan blogging ni. Harapnya, biarlah kami menulis blog untuk berdakwah. Sebab ada jugaklah manfaat dia, daripada menulis tak tentu hala. Dan saya sangat bersetuju dengan pendekatan blog sebagai salah satu medium dakwah. Macam saifulIslam.com. Macam blog Not.

Kadang2 terfikir jugak, ada ke orang nak baca blog saya. Saya ni dahlah kurang ilmu agama. Dan bukanlah budak baik pun. Itupun ada hati lagi nak tiru Not. Apatah lagi meniru SaifulIslam.

Fikir punya fikir, baru saya tahu kenapa perlu saya menulis blog.

Tulis blog, untuk dakwah. Dakwah kat diri saya sendiri dulu. Bila tulis pasal benda baik, saya sendiri akan baca, saya sendiri akan buat research, dan saya sendiri akan hayati. Mudah mudahan, Allah bagi hidayah kat saya. InsyaAllah. Elok saya betulkan diri saya dulu, sebelum betulkan orang2 yang saya sayang, kawan2, dan umat. Andaikata ada orang lain yang nak ambik manfaat sekali, alhamdulillah. Dakwah kat orang lain tetap perlu. Sebab itu kewajipan kita sebagai Muslim. InsyaAllah, moga Allah kuatkan diri saya, agar mampu bagi manfaat kat orang lain.

Bila menulis untuk diri sendiri dahulu, saya tak perlu risau lagi ada ke tak orang nak baca blog saya ;)

2 comments:

Jamil said...

Aku baca blog ko ni nak betulkan diri aku jugak la :)

aen_aisyah said...

sampaikan walau satu ayat..
teruskan usaha yang baek ni :)