Wednesday, May 7, 2008

Undilah dengan bijak!

Bahang pilihan raya dah makin terasa. Sebagai seorang rakyat Kelantan, saya tak nafikan yang saya memang berminat dengan segala bentuk perkara yang melibatkan politik di Kelantan. Jujurnya, saya akui saya sememangnya selesa dengan kerajaan Kelantan yang ada sekarang. Entahlah, mungkin ini personal preference saya. Saya cuma menyokong apa yang saya rasakan betul.

Saya tak nafikan, lain orang, lainlah ragam dan caranya. Pada saya, saya cuma mengambil pendekatan yang termampu, sebagai seorang hamba Allah, dan sebagai khalifah Allah di muka bumi. Apa yang termampu saya lakukan, hanyalah melihat pada luaran. Pada perkara-perkara zahir semata-mata. Soal keikhlasan, soal niat, itu semua di luar kemampuan kita untuk menilai kerana hanya Allah yang Maha Mengetahui.

Berbekalkan hati, akal, mata, telinga dan segala deria yang ada, aset-aset inilah yang harus kita gunakan dalam melakukan penilaian. Pilihlah parti dan pemimpin yang anda rasakan benar-benar layak. Undi itu adalah amanah. Sebab itulah kita kena mengundi dengan sebaik yang mungkin. Kalau ada yang masih ragu-ragu, buatlah solat isthiqarah setiap malam sebelum 8 Mac. Doakan semoga Allah tunjukkan yang mana pilihan yang lebih baik. Kita ini makhluk, semestinya kita tak tahu. Kadang-kadang, apa yang kita rasa kita tahu itu pun tak semestinya betul. Tapi yakinlah, bahawa Allah Maha Mengetahui segala-galanya. Hanya Allah yang Maha Mengetahui setiap sesuatu.

Undilah dengan bijak!

No comments: